کد خبر: ۱۳۸۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۳ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
هفتاد و یکمین بسته ویژه خبری؛

جمنا در شورای ائتلاف ادغام می‌شود
/آلمان آزمایش واکسن کرونا روی انسان را آغاز کرد/جدال 2 نماینده بر سر واژه «ولایت مطلقه فقیه» /عذرخواهی مرعشی از اصلاح‌طلبان/ پیام تسلیت لاریجانی به قالیباف

رصد‌خانه خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند مسیح مهاجری:پدرسالاری و نوچه‌پروری موانع اصلاح‌طلبی هستند/جمنا در شورای ائتلاف ادغام می‌شود /دریاچه ارومیه تا سال ۱۴۰۶ احیا می‌شود/لایحه سخت کردن طلاق برای مردان در حال تنظیم است و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
 جمنا در شورای ائتلاف ادغام می‌شود
/آلمان آزمایش واکسن کرونا روی انسان را آغاز کرد/جدال 2 نماینده بر سر واژه «ولایت مطلقه فقیه»/عذرخواهی مرعشی از اصلاح‌طلبان

 تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه ؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه را می‌بینید.

 
برگزاری نمازجمعه این هفته در ۱۵۷ شهر /مساجد ۱۳۲ شهرستان از فردا باز خواهند شد

معاون سازماندهی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اعلام کرد: پس از بیش از دو ماه وقفه به علت شیوع ویروس کرونا، هفته جاری نماز جمعه در ۱۵۷ شهر کشور با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می‌شود.
 حجت‌الاسلام والمسلمین علی نوری امروز (یکشنبه) با اعلام این خبر در ششمین نشست کارگروه ارزیابی رسانه‌ای مدیریت بیماری کرونا در وزارت کشور که به ریاست علی آقامحمدی و با عضویت مدیران و نمایندگان رسانه ها و دستگاههای اجرایی برگزار می شود،  افزود: برپایی نمازجمعه در شهرهای یادشده بر اساس مصوبه امروز ستاد ملی مدیریت کرونا صورت می گیرد و ما امیدواریم هر هفته ، مردم شمار بیشتری از شهرهای کشور شاهد برپایی دوباره نماز جمعه باشند. وی افزود: مساجد ۱۳۲ شهرستان نیز از فردا بازگشایی می شوند و پروتکلهای ویژه بهداشتی برای پیشگیری از شیوع کرونا در همه آنها با جدیت رعایت خواهد شد. شورای سیاستگذاری نمازجمعه، پروتکل های بهداشتی و پیوست های فقهی، برنامه ای و رسانه ای لازم را برای فعالیت مصلاها در دوره پساکرونا تهیه و تدوین کرده است.نوری با بیان اینکه در امر مبارزه با کرونا تاکنون فرایندهای مختلفی را طی کرده ایم، از تعطیل شدن نماز جمعه از ۹ اسفند سال گذشته سخن گفت و تاکید کرد: با توجه به شیوع کرونا و اولویت قراردادن جان و سلامت مردم، طبق هماهنگی های به عمل آمده با ستاد مدیریت بحران کرونا و وزارت بهداشت، قرار بر تعطیلی نمازهای جمعه در سراسر کشور شد.وی افزود: با این حال، تعطیلی نمازجمعه به معنای توقف فعالیت ائمه جمعه نبوده و آنها در طول این مدت، هر روز فعالیت های مختلف فرهنگی ، دینی و اجتماعی در شهرهای حوزه ماموریت خود انجام داده اند.
وی در این زمینه از فعالیت های ائمه جمعه حول سه محور تامین سلامت مردم، حمایت های معیشتی و برگزاری مراسم معنوی و مذهبی متناسب با شرایط جدید و با بهره گیری از نرم افزارهای جدید خبر داد و گفت که آنها در این زمینه تلاشها و خدمات ارزنده ای انجام داده اند. 
نوری با اشاره به اینکه در ۸۸۰ نقطه کشور ستادهای ائمه جمعه فعال است از لزوم اتصال و هماهنگی این مجموعه ها جهت پیشبرد سیاست های فرهنگی سخن گفت و تصریح کرد: مساجد و حسینیه ها ظرفیت خوبی برای اعتلای فرهنگی و دینی کشورمان هستند و باید نهایت استفاده را از آنها داشته باشیم.

 واکنش رئیس دولت اصلاحات به اظهارات عیسی کلانتری درباره نظر امام(ره) مبنی برپخش موسیقی بانوان

 سیدمحمد خاتمی درباره ویدئویی که در آن عیسی کلانتری به نقل از وی، فتوایی از حضرت امام را نقل می‌کند واکنش نشان داد.
 در روزهای گذشته عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در گفتگویی مدعی شد که امام خمینی در زمان حیاتشان، از سید محمد خاتمی وزیر وقت ارشاد درخواست داشتند که موسیقی بانوان را پخش کنند.
آقای خاتمی رئیس دولت اصلاحات نیز در مطلبی در کانال شخصی خود اظهارات کلانتری را رد کرد. متن پاسخ خاتمی به شرح زیر است:
درخصوص ویدئویی که در آن دکتر عیسی کلانتری به نقل از وی فتوایی از حضرت امام را نقل می‌کند واکنش نشان داد. متن پاسخ سیدمحمد خاتمی بدین شرح است: صحبتهای جناب دکتر عیسی کلانتری درباب آوازخوانی زنان که در آن نسبتی به من داده شده بی اساس است. گرچه درحسن نیت آقای کلانتری تردیدی ندارم ولی اشتباه منافاتی با حسن نیت ندارد. موضوع از این قرار است که مدیر کل محترم ارشاد یکی از استان‌ها، استفتایی از حضرت امام کرده بود که همخوانی زنان (و شنیدن مردان) حکمش چیست؟ امام نوشتند اگر فسادی بر آن مترتب نباشد اشکالی ندارد. در سوال دوم پرسیده شده بود که تک‌خوانی زنان حکمش چیست؟ فرموده بودند حکم مسأله بالا را دارد.
نه یک‌بار نه دوبار، ابدا درباره پخش یا عدم پخش مطلبی نفرمودند."
کلانتری گفته بود: بنده وزیر کشاورزی کابینه بودم. ایشان(خاتمی) از حضرت امام (ره) مستقیماً برای خود من در دولت نقل کردند که من جسارت و جراتش را پیدا نکردم (آقای خاتمی الان زنده است. من این موضوع را چند جای دیگر هم نقل کرده ام) آقای خاتمی به بنده گفتند که حضرت امام به من دستور دادند که شما چرا از آواز خواندن خانم ها استفاده نمی کنید؟ به صورت تک خوانی نه به صورت گروهی.

انتقاد تند نماینده اصولگرا از حقوقدان شورای نگهبان

غلامرضا کاتب نماینده اصولگرای مردم گرمسار گفت: یک حقوق دان که تشخیص هم ندارد می‌گوید تو التزام نداری کاندیدا می‌گوید دارم اما حقوقدان نمی‌پذیرد اینجا ملاک چیست؟ هرچیزی که بگوید که اختیار دست حقوقدان شورای نگهبان است و خودش عمل می کند و انتخابات را بر اساس سلیقه خود مهندسی می کند و می‌گوید من مهندسی نکردم من به عنوان نمونه می‌گویم در همین انتخابات برادرزاده‌ام در حوزه انتخابیه قم با ۳۲ سال سن تائید شد وقتی من رد صلاحیت شدم او را منتقل کردیم گرمسار اما وقتی منقل شد او را ردصلاحیت کردند. خب مهندسی یعنی چه؟ یعنی همین؟

برخورد «قهری» لازمه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در خوزستان

فرهاد ابول نژادیان شامگاه شنبه در گفت و گوی ویژه خبری شبکه استانی صدا و سیمای خوزستان بیان کرد: در نشست روز یکشنبه ( امروز ) ستاد مقابله با کرونای خوزستان تصمیم لازم در رابطه با استفاده از قوه قهریه به منظور رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت اصول بهداشتی گرفته می شود. وی با اشاره به اینکه مردم دانا هستند و باید به کادر درمان کمک کنند گفت: مقابله با کرونا باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود و اگر مغازه ای دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نکند مردم نباید به آن مغازه مراجعه کنند. ابول نژادیان ادامه داد: متاسفانه در برخی شهرستان ها مجالس ترحیم و عروسی برپا است و جمعیت زیادی در این مراسم ها حضور می یابند که همین امر آمار مبتلایان به کرونا را افزایش می دهد ، مردم در این مورد باید رعایت کنند و بدون اجبار ، صول بهداشتی را رعایت کنند.

پلیس: فعالیت آرایشگاه ها، باشگاه‌های ورزشی و قلیانسرا‌ها همچنان ممنوع است

سرهنگ نادر مرادی، معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت پایتخت می‌گوید: ما بر اساس مصوبات ستادملی مقابله با کرونا عمل می کنیم و اگر همین حالا بگویند که این واحدها می توانند فعالیت کنند ما هم این دستورات را اجرا خواهیم کرد. اما در حال حاضر براساس مصوبات همین ستاد، فعالیت آرایشگاه ها، باشگاه های ورزشی، قلیانسراها و ... ممنوع است و با متخلفان قطعا برخورد خواهد شد.

راهپیمایی روز قدس تنها در شهر‌هایی با «وضعیت سفید» برگزار می‌شود

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفت: راهپیمایی فیزیکی روز قدس مثل سالهای قبل خواهیم داشت اما تنها در شهرهایی که با وضعیت سفید مشخص شده است. نصرت‌الله لطفی قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به شرایط برگزاری راهپیمایی روز قدس امسال گفت: قطعا امسال مصوبه واحد برای برگزاری روز قدس در کل کشور نخواهیم داشت. وی افزود: ما راهپیمایی فیزیکی مثل سالهای قبل خواهیم داشت اما تنها در شهرهایی که با وضعیت سفید مشخص شده است. در چنین شهرهایی راهپیمایی مثل سالهای قبل اما بعد نمازجمعه خواهد بود. قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: در شهرهایی مثل تهران و مراکز استانها یک طرح راهپیمایی خودرویی مطرح شده است که موتور سواران با پرچم یک مسیری را طی کنند و خانواده‌ها با خودرو حرکت کنند. لطفی ادامه داد: یک طرح هم تعیین مسیرهای مشخص با فاصله‌گذاری اجتماعی بود و هر مسیری را یک نهادی برعهده بگیرد.

 واکنش تند نادران به جلسه رایزنی لاکچری برخی منتخبان مجلس یازدهم

الیاس نادران منتخب تهران در مجلس یازدهم از برخی منتخبان این مجلس بابت یک مهمانی در هتل اسپیناس تهران انتقاد کرد. وی در حساب توئیتری خود نوشت: در این اوضاع اقتصادی ۱۶ اردیبهشت منتخبین زاگرسی مجلس یازدهم را به هتل اسپیناس دعوت کرده‌اند! کاری به مخدوش‌کردن مرزبندی‌های سیاسی ندارم ولی از موکلین خود خجالت نمی‌کشید؟ جواب مددجویان کمیته ‌امداد و نیازمندان را چه می‌دهید؟

پدرسالاری و نوچه‌پروری موانع اصلاح‌طلبی هستند

عبدالکریم حسین‌زاده، نایب رییس فراکسیون امید گفت: جریان اصلاحات به قول معروف خیلی گل و گشاد است و این امکان را به فرصت‌طلبان می‌دهد که در روزهای فرصت سوار قطار آن شوند و سودش را ببرند اما در روزهای پرداخت هزینه به سادگی از آن پیاده شوند. جریان اصلاح طلبی تا "کن فیکون" نشود و در چهره‌ها، احزاب، ایده و رویه‌های آن تغییرات اساسی ایجاد نشود دیگر توان نقش آفرینی تاثیرگذار در عرصه سیاسی کشور را نخواهد داشت. نوعی پدرسالاری کشنده و روابط ناسالم مبتنی بر نوچه پروری و سایر دافعه‌ها باعث شد از احزاب موجود دوری کنیم و به این نتیجه برسیم که این احزاب و نه فعالیت حزبی اتفاقا از موانع اصلاح طلبی در ایران هستند و در رنجاندن پایگاه اجتماعی و از دست رفتن باورها به اصلاح طلبی تاثیرگذارند./ایسنا

آلمان آزمایش واکسن کرونا روی انسان را آغاز کرد

شرکت بیوتکنولوژِی آلمانی موسوم به «بایون‌تک» امروز (چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، به ۱۲ نفر در آلمان واکسن بی‌ان‌تی۶۲ (BNT62) زده شد. این آزمایش، نخستین مورد بالینی روی افراد داوطلب آزمایش واکسن کرونا در آلمان است./ ایرنا

بی‌اعتباری مدرک تحصیلی منتخب تفرش برای اعضای شورای نگهبان محرز شد

هادی طحان نظیف گفت: موسسه‌ای که منتخب تفرش در آن تحصیل کرده بود، متاسفانه در سایت خود مدعی برگزاری دوره‌های مختلف تحصیلی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به صورت الکترونیک است، اساسا فاقد مجوز از مرجع مربوطه یعنی وزارت علوم است. موسسه مزبور در صدور مدرک برای منتخب تفرش از نام موسسه مشابهی که دارای مجوز از وزارت علوم بوده سوءاستفاده کرده است. بحث نداشتن مجوز این موسسه و بی‌اعتباری مدرک منتخب تفرش برای اعضای شورای نگهبان محرز شد اما برای اینکه تصمیم‌گیری جامع‌تر و دقیق‌تر باشد، مقرر شد باز هم بررسی بیشتری صورت گیرد./ایسنا

  افشاگری عضو سابق هیات مدیره استقلال؛ یک نفر دستور داد استراماچونی را فراری بدهند!

جمعه شب گذشته عبدالرضا موسوی عضو مستعفی هیئت مدیره باشگاه استقلال در لایو اینستاگرام خود با آرش برهانی و امیرحسین صادقی گفت‌وگوی طولانی و جذابی داشت.  یکی از موضوعات مورد بحث عبدالرضا موسوی  و دو بازیکن اسبق استقلال در خصوص، رفتن استراماچونی از ایران بود که موسوی معتقد بود برخی‌ها با رفتار خود باعث جدایی او از استقلال شدند.
عضو مستعفی باشگاه استقلال در این باره گفت: آن موقع خیلی در جریان اخبار نبودم و تنها بازی‌ها را می‌دیدم و کیف می‌کردم، اما می‌توانم بگویم که در جریان رفتن او از ایران اتفاقاتی در پشت پرده رخ داده بود. استراماچونی حتی پس از اولین بازی که استقلال باخت، در نشست خبری گفت شما می‌خواهید من را فراری بدهید، اما من در اینجا می‌مانم و به کارم ادامه می‌دهم. از یکی از افراد مسئول، در باشگاه وویسی شنیدم که در آن می‌گفت با اتفاقات عمدی و پشت پرده استراماچونی را فراری بدهید! خب وقتی چنین صحبتی مطرح می‌شود، حتماً یک ترس یا منفعتی در آن بوده است.

جمنا در شورای ائتلاف ادغام می‌شود

چمران، عضو شورای مرکزی ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: شورای ائتلاف نقشی شبیه مرکز پژوهش ها خواهد داشت. وی درباره ساز و کار شورای ائتلاف برای انتخابات رییس جمهوری گفت: در انتخابات ۱۴۰۰ کار ساده‌تر خواهد بود به دلیل آنکه انتخابات مجلس، شهرستانی و استانی است و خیلی مشکل است تعداد زیادی از کاندیداها را بررسی و نامزدهای مورد حمایت را انتخاب و در جهت همگرایی آنها فعالیت کرد. اما این فرآیند در انتخابات ریاست جمهوری ساده‌تر دنبال می‌شود و راحت صورت می‌پذیرد، چون تعداد داوطلبان خیلی کمتر است. پیش بینی می‌کنم جمنا و شورای ائتلاف در هم ادغام شوند چرا که جمنا همان گردآوری احزاب بود که همه آنها را شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هماهنگ کرد. /مهر

عذرخواهی مرعشی از اصلاح‌طلبان

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در واکنش به اظهارات جنجالی کرباسچی به خبرآنلاین گفت: به عنوان عضو حزب کارگزاران از همه سیاسیون، اصلاح طلبان و مردم عذرخواهی می کنم. من و همفکرانم در حزب کارگزاران معتقدیم شرایط کشور، همکاری و همفکری همه نیروهای حامی نظام و انقلاب را می طلبد. هر نوع تخطئه و تخریب در هر سطحی، آب ریختن بر کوره مشکلات ملی است. فریاد کشیدن در رسانه‌ها، یکدیگر را متهم کردن و زیر سوال بردن شخصیت‌ها در هیچ سطحی پسندیده نیست. حزب کارگزاران آماده بازسازی جبهه اصلاحات است. آمادگی داریم مشورت های لازم را خدمت آقای خاتمی به عنوان هماهنگ‌ کننده عالی و رهبری جامع اصلاحات ارائه کنیم. استعفای موسوی‌لاری تشکیل یک دوره جدیدی از همکاری و برنامه ریزی برای انتخابات ۱۴۰۰ را تسریع کرد. تشکیل هرگونه تشکیلات و ائتلاف جدید توسط حجت‌الاسلام موسوی لاری را رد می کنم.

دریاچه ارومیه تا سال ۱۴۰۶ احیا می‌شود

مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه و معاون سازمان محیط‌ زیست گفت: نسبت به سال ۹۳، حجم آب دریاچه بیش از ۲.۵ برابر شده است. امسال ۳۲۰ میلی‌متر بارندگی داشتیم و تراز زیاد شد، در حالی که در سال ۸۷-۸۸ با ۳۱۲ میلی‌متر بارندگی تراز ۵۹ سانتی‌متر افت کرد.من این حرف را که امکان دارد با تغییر دولت دریاچه دوباره به شرایط قبلیش برگردد، قبول دارم،ممکن است دولتی بیاید که بدون ملاحظات زیست‌محیطی فقط به مسائل اقتصادی توجه کند.

جدال 2 نماینده بر سر واژه «ولایت مطلقه فقیه»

در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات جدالی درباره واژه «ولایت مطلقه فقیه» میان دو نماینده مجلس درگرفت. علی ادیانی، نماینده قائمشهر در مخالفت با حذف «مطلقه» از «ولایت فقیه»: با چه منطقی کلمه مطلقه فقیه را حذف کردید؟«أین تذهبون؟»،این خفیف کردن نظام جمهوری اسلامی است. بگویید چرا نظام مقدس جمهوری اسلامی حذف شده است شما برای کدام نظام دارید قانون گذاری می‌کنید؟ ما چند جمهوری اسلامی داریم از جمله جمهوی اسلامی افغانستان و پاکستان شما طرفدار کدام جمهوری اسلامی هستید؟ علیرضا رحیمی، نماینده تهران در پاسخ به ادیانی: چطور مجلس را به ضد ولایت فقیه متهم می‌کنید؟ انقلابی ترین مجلسی که در گفتار و عمل محور بودن ولایت فقیه را اثبات کرده است. می‌گویید منظورتان نظام جمهوری اسلامی افغانستان است یا پاکستان این توهین به مجلس و توهین به کسانی است که به دنبال احقاق حق و استیفای حقوق مردم است. مردم باید با تفکر و نگاه شما آشنا شوند.

  پیام تسلیت لاریجانی به قالیباف

 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی پیامی به محمدباقر قالیباف، درگذشت مادر همسر وی را تسلیت گفت.
متن پیام لاریجانی به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و اناالیه راجعون
جناب آقای دکتر محمدباقرقالیباف
عضو محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام و منتخب مردم شریف تهران در یازدهمین‌ دوره مجلس شورای اسلامی
درگذشت ‌والده همسر ارجمندتان  را به جنابعالی ، خانواده گرامی و سایر بازماندگان تسلیت گفته، از درگاه خداوند متعال برای آن فقیده سعیده ، غفران‌و رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت  می‌کنم.
علی‌لاریجانی
رییس‌مجلس‌شورای‌اسلامی

لایحه سخت کردن طلاق برای مردان در حال تنظیم است

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: ما تمام کارهای لایحه سخت کردن طلاق برای مردان را انجام دادیم، مبانی حقوقی و سند پشتیبانی‌اش را آماده کردیم و به کمیسیون لوایح دولت ارسال کردیم. یک سلسله نشست‌هایی در قم با حضور صاحب نظران برجسته حوزه برگزار کردیم که در ارتباط با همین موضوع حقوق زنان مخصوصا شروط طلاق بود. بسیار امیدواریم که با استفاده از این نظرات بتوانیم به تدریج بسیاری از این موارد را اصلاح کنیم.




نظرات بینندگان